lördag 19 december 2009

Picnik collage3

Det är inget som mina barn längre frågar efter, sonen 9-år kan man inte längre få att tro på tomten, han kommer så väl ihåg julen då vår granne var jultomte, ungen kände inte igen rösten men skorna...men allt har väl sin tid, antar jag.

Jag funderade häromdagen på det faktum att jag har haft lite svårt att hitta den rätta julkänslan (som alltid inföll sig per automatik i Sverige så fort inträdet till december månad var gjord) här i tropikerna. Dekorationerna är ju desamma och vi bakar lussebullar och dricker julmust och kämpar med att få knäcken i formarna, njuter av hyacinter och en härligt doftande julgran och förbereder julskinkan och Janssons frestelse till julbordet. Så vad är då den största orsaken till saknad julkänsla tidigare år? Jo, vädret, kom jag fram till. Urfånigt egentligen, är det nåt man inte kan rå på så är det just vädret...

Så medans ni i Sverige hoppas på en vit jul önskar jag mig här en julafton med regn! Då känns det åtminstone lite som i Sverige...sen sätter vi på air-con och drar ner persiennerna så det nästan blir lika mörkt också:). Ha en fin lördag!

When is Santa coming? That is a question that I will not hear this year, the kids are too big for that unfortunately...The whole house is now in it´s best Christmas outfit, and I wish December would never end, so better enjoy it while I can:). Have a great Saturday!

8 kommentarer:

Andrea sa...

Blessings and prayers, andrea

Villa Nordåker sa...

Jag bor i Småland och idag har vi minus 14 grader kl 07.
Vi har fått ca 5 cm snö som jag hoppas ligger kvar till på julafton, för barnen skull.

Ha en bra dag!

Malin

Dubbelörn sa...

Här i Sörmland har vi dryga 20cm snö o i morse -17!!

Nog får vi en vit jul alltid o julstämningen är på topp :D


Stor julkram till dig

Anonym sa...

Jo då vi kommer garanterat ha en vit jul i Stockholm. Det har de lovat oss på TV. ;-)
Här har det väl kommit en 40 cm snö sammanlagt och inget har smält bort för vi har kallt också.

Hoppas julstämningen infinner sig hos er i tropikerna trots att ni ej har en tillstymmelse till snö.

God Jul!

Photo by Maria sa...

Det är något jag inte kan tänka mig, fira jul i värmen.. Menni verkar göra det bästa av det och ni får med all säkerhet en bra jul..

Kram Mia

minvitamin sa...

Ja,vad säger man...Jag drömmer om en jul i värmen emellanåt men det kanske är så att vi nordbor behöver ha snö och sönderfrusna vattenledningar för att få den där rätta julfeelingen?!!

Jag har inte direkt nåt tips till dig, kanske hacka frosten ur frysen;!!!???
Ha en fin 4advent.Kramkram/S

millandante sa...

Det är nog första gången jag önskar någon lite regn till jul!
Vilken fin spegel du omsorgsfullt fraktade! Och blommorna... jag kan titta hur länge som helst på de bilderna...
Kram

Cissi sa...

MIn systerdotter började ifrågasätta förra året, men då sa jag "Men hallå, du tror väl inte på allvar att den riktiga Tomten har tid att åka till ALLA barn VARJE år? Det är klart han måste ha hjälp av vissa snälla låtsastomtar. Men fortfarande vet vi ju inte vem han är, även om man ser att inte är den riktiga". Hon var tyst länge, men accepterade det till slut. I år är hon nog inte lika lättflörtad med argumentet...;-) Hon är 10½.