tisdag 7 augusti 2012

kolesterol

me

Vad betyder det, hann jag tänka, högt kolesterolvärde.... Kan väl inte jag ha, jag är ju inte ens 40...det är det ju bara gamlingar som har, som får ändra till äckligt margarin på smörgåsen....

Doktorn fortsatte som i ett mantra att gå igenom hälsodeklarationen medan jag fortfarande satt och funderade på högt kolesterolvärde...det var inte förrän efter jag kom ut i receptionen som jag dum som en nöt var tvungen att fråga vad det betyder att ha högt (väljer att utesluta att det var MEGA högt) kolesterolvärde. Blada, blada, fick ett informationsblad...ät det här och det här och inte det här....suck.

Om det fanns ett mästerskap i skräpmatsätande skulle jag hamna på prispallen, så kanske inte är det så konstigt ändå...att man har det där höga kolesterolvärdet:).

Ber att få återkomma om jag kommer att göra några stora skälvande beslut gällande maten! Tack å bock för idag,
Xoxo




2 kommentarer:

Johanna sa...

Men hur var fördelningen och hur såg triglyceriderna ut?
Vet du vad dina föräldrar och ev syskon haft för värden?

Kolesterolvärden är till viss del ärftligt det föds bebisar med skyhöga värden men de är det mesta HDL och det är bara bra att ha mycket av. Totalkolesterol bör man inte titta på alls.

Johanna sa...

här finns lite lättläst info om kolesterol

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol/